Page 9 - havensbank2013_11

Basic HTML Version

‘Blow That Horn’ is muzikaal spektakelstuk van jewelste
Wellicht aangespoord door het indringende interview met muzikaal directeur Jan Tijsma en de fraaie ‘blow that
horn’ foto in de Leeuwarder Courant, was een ongekend groot aantal liefhebbers die zondagmiddag 10 november
2013 naar de fraai ingerichte bovenzaal van Jaap Wesselius getogen om zich er persoonlijk van te vergewissen of
de hooggestemde verwachtingen vooraf inderdaad bewaarheid zouden worden.
De beide, althans naar eigen zeggen, ‘kreaze jongkeardels’ uit de jaren zeventig, Sieb Kerkstra en Jan Tijsma,
hadden een paar maanden terug het stoutmoedige plan opgevat hun favoriete muziek uit dit tijdsgewricht nog
eens te doen herleven. Immers, met het vorderen der jaren wordt niet zelden met een zekere heimwee op een
min of meer geïdealiseerd verleden teruggekeken, af en toe zelfs gelardeerd met een vleugje melancholie. Dit
moeten mede de drijfveren van hun groots opgezet plan zijn geweest. Maar hoe dit mega-spektakel vorm te
geven? Men vond de organisatie van het SwingCafé bereid een middag onder haar vlag te opereren, de locatie
stond inmiddels al vast en welgeteld 24 musici, zangers en zangeressen stonden, na een eerste oproep, reeds te
popelen om hun muzikale talenten den volke te presenteren.
In de recente muziekgeschiedenis is sprake van legendarische concerten. Het optreden van Paul Simon en Art
Garfunkel op 19 september 1981 voor een half miljoen toehoorders in Central Park, New York, behoort daar
zeker toe. In 1959 veroverde Louis Armstrong in het volgepakte Diekman stadion te Enschede aller harten en het
afscheidsconcert van Led Zeppelin op 10 december 2007 in de 02 Arena te Londen trok 20.000 fans, 20 miljoen
aanvragen wereldwijd konden niet worden gehonoreerd.
Kan ‘ Blow That Horn’ moeiteloos in dit rijtje worden opgenomen? Niet qua bezoekersaantallen uiteraard, maar
wat zegt de macht van het getal? Muzikaal gesproken heeft dit concert eeuwigheidswaarde, waarover in de mini-
kosmos die Wergea nu eenmaal is tot in lengte van dagen zal worden gesproken.
Wie nu waren deze middag de uitvoerende artiesten die met verve composities van Chicago, Blood, Sweat en
Tears, Janis Joplin en vele anderen ten gehore brachten? Hun namen kunt u terugvinden in de Havensbank van
oktober, waarin ze door de beide initiatiefnemers aan u werden voorgesteld. Hen hier nogmaals te noemen zou
dit artikel immers een lengte geven van een uit de kluiten gewassen Dode Zee rol.
Eén vocaliste dient hier echter nogmaals te worden vermeld: Fardau de Jong. Met verbluffend gemak,
ogenschijnlijk vrij van zenuwen en een stem om in te lijsten, had de 14-jarige scholiere al na enkele maten de
zaal aan haar voeten. Na haar reguliere bijdrage met onder andere het fraaie nummer ‘You Saved Me’ kon een
toegift niet uitblijven. Aan het eind van het concert werd deze dan ook gepassioneerd afgedwongen door het
enthousiaste publiek. Slechts begeleid door pianist Gerrit Hager, waardoor haar stem nog beter tot zijn recht
kwam dan in ensemble bezetting, kreeg de gedragen ballad ‘Skinny Love’ de voortreffelijke uitvoering die het
verdiende.
Zelfs de presentatie van deze middag was geheel in de stijl van de zeventiger jaren. Spreekstalmeester Sieb
Kerkstra had zich op verbluffend knappe wijze de spreektrant van disc-jockeys, presentatoren en nieuwslezers uit
die tijd eigen gemaakt. Enigszins gehaast, de stem een halve toon hoger dan gewoonlijk, een quasi verspreking
hier en daar, kortom, ook Veronica en Radio Noordzee herleefden deze middag, die niet beter kan worden
omschreven dan met de kwalificatie: nu al legendarisch.
Wiebe Sinnema
Let op Let op Let op Let op
Er is voor het opgeven van activiteiten voor de
dorpsagenda per 01-01-2014 een nieuw e-mailadres:
Tot en met 31-12-2013 nog beschikbaar:
a.kerkstra@wergea.com
en
dorpsagenda@wergea.com
Met ingang van 01-01-2014 :
a.kerkstra@upcmail.nl
Jeften
De meagerste biggen bite it fûlst
€ 500,--; Pl. Belang Wergea (ôfspraak)
€ 25,--; A.S. eo.; H.J.P.V. + A.P.v.A.
€ 20,--; SK.
€ 15,--; T.H. eo
5